SCIENCE Undervisningspris til kemilektor – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Kemisk Institut > Nyheder > Nyhedssamling > SCIENCE Undervisningsp...

22. september 2015

SCIENCE Undervisningspris til kemilektor

Prisuddeling

Der var pindemadder, og der var studerende. Der var forskningskolleger, og der var bobler i glassene. Og så var der en meget stolt institutleder og en rørt prismodtager, da lektor Michael Pittelkow fra Kemisk Institut blev fejret som Årets Underviser på Det Natur og Biovidenskabelige Fakultet SCIENCE.

I sin tale til prismodtageren takkede institutleder Michael Bols prismodtageren for den ære, han gør Kemisk institut ved at have fået denne pris. Og så understregede Michael Bols også - det væsentlige i denne sammenhæng: At Michael Pittelkow er en virkelig god underviser.

”Også sidste år, var det en kemiker, der fik undervisningsprisen. Så Fakultetet, der uddeler prisen, ville egentlig helst give den til et andet fag. Du var bare umulig at komme uden om. Du er virkelig god”, sagde Bols i sin tale.

I sin takketale slog Pittelkow fast, at han også forventer, at se en kemiker som prismodtager til næste år.

”For der er så mange undervisere på kemiuddannelsen, der fortjener prisen mere end mig”, sagde lektoren.

I Pittelkows opskrift på at blive en god underviser, er den vigtigste ingrediens da også, at kigge over skulderen på de kolleger, han selv beundrer. Af dem har han blandt andet fået det råd, at han hele tiden skal tænke over, hvem han taler til - og så tale i øjenhøjde.

”Men det er ikke så nemt, som det lyder, og det kræver meget forberedelse”, sagde lektoren, og fortsatte: ”Hvordan ved man som underviser, at man har gjort det godt? Ja man ved i hvert fald, når man har gjort det dårligt, så får man så dårlig samvittighed”.

Og hvem er det så Michael Pittelkow selv beundrer? Det er de undervisere, der også er dygtige forskere. Som post doc opholdt Pittelkow sig i en periode på det navnkundige britiske universitet Cambridge. Dér har man en slags drillende konkurrence med Oxford, hvor man siger, at Cambridge har gode forskere, som også underviser, mens Oxford har gode undervisere, som også forsker.

"Det er vigtigt selv at skrabe det sorte ud af kolben nede i laboratoriet, for det skaber respekt blandt de studerende, hvis man selv bliver set i laboratoriet!

Michael Pittelkow

Lektor og prisvinder

Kemisk Institut

Københavns Universitet

”På Kemisk Institut bør vi hele tiden prøve at være forskere først og undervisere siden. Det er vigtigt selv at skrabe det sorte ud af kolben nede i laboratoriet. Det skaber respekt blandt de studerende, hvis man selv bliver set i laboratoriet”, sagde Michael Pittelkow.

Grethe Bertelsen, der er prodekan for uddannelse på SCIENCE, er glad for, at prisen går til en underviser som Pittelkow.

”Prisens formål er at synliggøre den gode undervisning, det gode undervisningsteam og den gode underviser. De studerende, der indstille Pittelkow, lagde vægt på, at han skaber en tryg atmosfære, hvor der er grobund for kreativitet og faglige diskussioner. Vi skal værdsætte og markere det, når undervisere gør noget særligt for undervisningen og vore studerende”, siger Grethe Bertelsen.