23. september 2015

Årets ph.d.-pris ved SCIENCE 2015 til fremtidselektronik

Ph.d. pris

Når en computer husker, er minderne kodet om til nuller og ettaller - gemt som magnetiske signaler. Men magneter fylder. For at gemme bare et eneste ettal, skal man magnetisere en milliard metalatomer. Kasper Steen Pedersen er netop blevet færdig som ph.d. studerende ved Kemisk Institut. Her har han forsket i metoder til at magnetisere ganske få atomer. Et projekt, der på sigt kan krympe computerhukommelser med flere tusinde procent.

Han tildeles nu SCIENCE ph.d.-pris 2015 for sit fremragende ph.d.-projekt ’Modular Approaches to Fluoride-¬Bridged Molecular Magnetic Materials & Trigonal Lanthanide Single-¬Ion Magnets’. Prisen tildeles på baggrund af de fornemme resultater, Kasper Steen Pedersen har opnået, både under ph.d.-forløbet og med en ph.d.-afhandling, hvor Kasper er førsteforfatter på et imponerende antal artikler, hvoraf de fleste er publiceret i førende tidsskrifter.

Kasper Steen Pedersen er en yderst dygtig ung forsker, der med sit ph.d.-projekt har bidraget såvel med ny præparativ kemi, kreativ anvendelse af internationale stor-skala faciliteter samt teoretisk modellering. Hermed har Kasper Steen Pedersen produceret signifikante bidrag til forskningsområdet ’molekylær magnetisme’.

Årets ph.d.-pris på SCIENCE uddeles af fakultetets dekan, John Renner Hansen, efter forslag fra fakultetets forskningsudvalg og på baggrund af indstillinger fra fakultetets institutter.