15. september 2020

Frederik Diness modtager Villum Experiment bevilling

Lektor Frederik Diness fra Kemisk Institut er blandt de 15 forskere fra SCIENCE, der modtager Villum Experiment bevillinger til at afprøve deres modige og mærkelige naturvidenskabelige forskningsidéer. Projekterne er udvalgt blandt næsten 500 ansøgninger, der har været igennem en anonym udvælgelsesproces.

Frederik Diness
Frederik Diness fra Kemisk Institut modtager Villum Experiment bevilling.

Frederik Diness modtager bevillingen til projektet 'Lignin mimetics – Polymer materials derived from tree that will degrade at land and in the sea':

"Hård termoplastik, kendt fra vandflasker, plastik kaffekopper og LEGO klodser, udgør omkring en tredjedel af verdens plastikforbrug. Der er imidlertid ingen typer af hård termoplastik der er biologisk nedbrydelige, hvilket betyder at en stor del af disse ender som permanent forurening i naturen. Lignin, der udgør op til en tredjedel af tør træmasse, er den største kilde til naturlige bionedbrydelige hårde polymerer. Lignin kan dog ikke smeltes og omdannes direkte til termoplastik. Derfor brænder man størstedelen af de store mængder af lignin der i dag isoleres (primært som et biprodukt fra papirproduktion). I de senere år er der imidlertid udviklet flere metoder til at nedbryde lignin til små molekyler. I dette projekt vil vi omdanne de små molekyler til nye typer af hård termoplastik. Vi har designet disse så de ligner dele af den naturlige lignin og derved kan nedbrydes af bakterier og svampe der i naturen lever af lignin", forklarer Frederik Diness.

Villum Experiment-modtagere anno 2020

​En Villum Experiment bevilling er på 1-2 mio. kr. og løber i op til to år. Dermed modtager de 15 SCIENCE-forskere tilsammen næsten 30 millioner DKK, som de kan bruge på at afprøve deres vilde forskningsideer.​

Forskerne bag de 15 eksperimenter, der er udvalgt blandt 486 ansøgninger, er alt fra postdocs til professorer.