15. september 2021

Bo Wegge Laursen modtager Ellen og Niels Bjerrums Kemikerpris

Bo Wegge Laursen

I 2021 blev Ellen og Niels Bjerrums Kemikerpris tildelt Bo Wegge Laursen, Professor ved Kemisk Institut, Københavns Universitet.

Bo Wegge Laursen modtager prisen på 10.000 kr. sammen med en guldmedalje, for sin vigtige indsats inden for farvestoffer og fotofysik, supramolekylær and nanokemi samt materialeforskning/kemi.  En forskning der bl.a. har et stort potentiale i forbindelse med anvendelsen af fluorescerende farvestoffer.​

Denne pris er blevet indstiftet af efterkommerne til Ellen og Niels Bjerrum til minde om den danske kemiker Niels Bjerrum (1879-1958). Prisen, der består af en solid guldmedalje, er blevet tildelt siden 1959, og prisen tildeles i anerkendelse af videnskabelig præstation.

Kemisk Institut lykønsker professor Bo Wegge Laursen med prisen.