13. januar 2022

"DNA is in the air"

Alle jordens væsner spreder DNA-materiale til omgivelserne, og nu har forskerne fundet en måde at opdage disse usynlige spor af genetisk materiale, så de kan identificere de dyr, der har frigivet dem.

Forsker og abe i et træ

Ph.d.-studerende Casper Vindahl Jensen og professor Matthew S. Johnson fra Kemisk Institut har været en del af et dansk forskerhold, der har indfanget DNA fra luften, og deres arbejde er for nyligt publiceret i det anerkendte tidsskrift "Current Biology" og har titlen:

“Airborne environmental DNA for terrestrial vertebrate community monitoring"

Uafhængigt af hinanden har både en britisk og den danske forskningsgruppe gjort denne opdagelse, od den åbner op for en kraftfuld måde at lokalisere tilstedeværelsen af sjældent dyreliv i ørkener, regnskove og andre fjendtlige miljøer.

Arbejdet i  "Current Biology" viser det danske forskerhold ledet af lektor Kristine Bohmann Globe Institute, Fakultet og Sundheds- og Medicinvidenskab, at DNA-metabarcoding af luftbårent DNA filtreret fra luft, kan bruges til at detektere en lang række lokale hvirveldyr. Holdet filtrerede luft på tre lokaliteter i Københavns Zoologiske Have, og detekterede pattedyr, fugle, padder og krybdyr, der findes i zoologisk have eller dens umiddelbare omgivelser.

"Jeg er så stolt over at have været en del af dette fantastiske tværfaglige projekt," siger Casper Vindahl Jensen. Han fortsætter, "Det er en fantastisk følelse at se ens viden og dine færdigheder blive brugt til at løse et reelt problem som biodiversitetskrisen. Efter at have arbejdet med luftforurening i omkring fire år, havde jeg ikke nogen anelse om, at jeg en dag skulle indsamle og identificere Okapi og Kænguru-DNA fra luften i Zoologisk Have. Det er et af de sjoveste projekter, jeg har arbejdet med og meget glad for, at Kristine, Christina og Matt inkluderede mig i projektet".

Tillykke til forskerholdet med den visionære forskning:

Christina Lynggaard, Mads Frost Bertelsen, Casper V. Jensen, Matthew S. Johnson, Tobias Guldberg Frøslev, Morten Tange Olsen og Kristine Bohmann

Læs publikationen i Current Biology: