17. oktober 2023

Novo Nordisk Fondens NMR-facilitet på Kemisk Institut

Den 22. september var der indvielse af Novo Nordisk Fondens NMR-facilitet på Kemisk Institut. Centerleder Prof. Mikael Bols præsenterede det nye anlæg for interesserede brugere.

Højkvalitets og moderne NMR-instrumenter er afgørende for forskning i organisk og uorganisk kemi, og Novo Nordisk Fondens NMR-facilitet vil, takket være Novo Nordisk-fondens generøsitet, sørge for det. Visionen bag faciliteten var at styrke og konsolidere NMR-kapaciteten på Kemisk Institut, når det flytter ind i Niels Bohr-bygningen – anlægget er også åbent for eksterne brugere. Instrumenterne er:

1. Et 500 MHz instrument optimeret til proton detektion. Dette vil naturligvis give en højere følsomhed på proton spektre end tidligere muligt, men også på 2D-spektre, der er afhængige af proton detektion – Noesy, Roesy, Tocsy og lign.
  2. Et 500 MHz instrument med bredbånds probe optimeret til multinuklear detektion og værdifuldt til undersøgelse af uorganiske og organometalliske stoffer.
  3. Et 400 MHz instrument til rutinespektre.

Instrumenterne er åbne til brug nu – interesserede brugere kan kontakte Christian Tortzen (tortzen@chem.ku.dk). For eksterne brugere tilbydes teknisk assistance til at køre spektrene. Det er gratis, men faciliteten skal anerkendes i eventuelle publikationer: Novo Nordisk fondens NMR facilitet ved Institut for kemi (Bevilling: NNF21OC0067315).