9. oktober 2023

Unikt æbletræ til ære for Morten Meldal plantet i Universitetsparken

Morten Meldal har fået sit eget æbletræ i Universitetsparken i nærheden af Newtons æbletræ. Træet er et miks af fem forskellige sorter, som er podet sammen for at symbolisere klik-kemien.

Morten Meldal sørgede selv for at dække træets rødder til med jord. ​Foto: Bettina Illemann Larsen

Morten Meldal sørgede selv for at dække træets rødder til med jord. ​Foto: Bettina Illemann Larsen

Solen skinnede varmt på de fremmødte i Universitetsparken, da Morten Meldal med en spade fyldte jord i det hul, som hans nye æbletræ netop var sat ned i. Et træ, som han fik i gave af universitetet som anerkendelse af nobelprisen i 2022, og som er designet, groet og podet på Pometet i Taastrup.

Træet er et såkaldt familietræ, hvor flere æblesorter med forskellige modningstidspunkter er sat sammen. Udgangspunktet for træet er sorten 'Rød Ingrid Marie', som er blevet podet med fire andre sorter og på den måde danner et helt unikt træ.

Det fortæller gartner på Pometet Charlotte Riis meget mere om i videoen herunder. (For at se videoen og læse hele artiklen - klik her (kræver adgang til KUnet))

En stor tak

Med nobelmedaljen i et stramt greb i højre hånd takkede Morten Meldal først folkene hos Carlsberg Laboratorium, hvor han arbejdede, da han opfandt klikkemien. Derefter gav han udtryk for sin store taknemmelighed for Københavns Universitet, der, ifølge Morten Meldal selv, gav ham mulighed for at arbejde i nogle fantastiske rammer og som opfyldte et af hans store ønsker – at få lov til at undervise.

"Det er alt sammen medvirkende til, at jeg har fået sådan en her", sagde han til de fremmødte fra Kemisk Institut, mens han løftede hånden med medaljen.

Nabo til Newton

Morten Meldal er ikke den eneste videnskabsmand, der er hædret i Universitetsparken med et æbletræ. Ikke mange meter fra hvor tirsdagens begivenhed fandt sted, står et træ, som er en podning af det træ, som videnskabsmanden Isaac Newton sad under, da han så et æble falde til jorden, og som fik ham til at udvikle sin teori om jordens tyngdekraft.​

Træet er plantet af professor Jens Martin Knudsen i 2001 som et minde om Newtons betydning for naturvidenskaben. Morten Meldal har udover sit træ i Universitetsparken også fået et træ i sin egen have, hvor der blandt andet er podet en gren på fra Newton-æbletræet.

Af
Jonas Nielsen