19. juni 2020
Ny Institutleder

Professor Pernille Harris tiltræder 1. august 2020 som ny institutleder på Kemisk Institut på Det Natur- og Biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet. Hun kommer fra en stilling som professor på Kemisk Institut på DTU og vender nu tilbage til det sted, hvor hendes karriere begyndte.

Foto af Pernille Harris

Det er en erfaren universitetsforsker og underviser, som fra 1. august kan sætte sig i stolen som institutleder på Kemisk Institut på Købehavn Universitet. Med sig har 54-årige Pernille Harris knap 30 års erfaring med forskellige universitetsmiljøer.

Fælles for dem alle er, at hun i sine ansættelser dels har været en aktiv underviser og vejleder, dels har bedrevet forskning inden for sit speciale – at undersøge de grundlæggende forhold mellem proteinstrukturer og deres fysiske og kemiske egenskaber ved brug af røntgenteknikker.

Med ansættelsen som institutleder på Kemisk Institut på Københavns Universitet vender Pernille Harris tilbage til udgangspunktet. Det var på Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet at hun i 1991 blev kandidat i fysik og kemi, og det var også her og på det daværende Risø at hun afsluttede sin Ph.d. i fysik i 1994.

Efter en kort tid som researcher på Risø blev Pernille Harris i 1995 ansat som assistent og lektor på Kemisk Institut på Københavns Universitet. I 2002 rejste hun til DTU til en stilling som lektor på Kemisk institut, hvor hun i 2019 blev udpeget til professor.

Sideløbende med forskning og undervisning har Pernille Harris uddannet sig inden for ledelse og har varetaget ledelsesfunktioner, blandt andet som projektleder og koordinator for det omfattende Horizon 2020-projekt PIPPI og som studieleder og medlem af ledelsen på Kemisk Institut, DTU.

Pernille Harris afløser Mikael Bols, som har været leder af Kemisk Institut på KU siden 2007. Mikael Bols fortsætter sin karriere som professor på Kemisk Institut, hvor han særligt vil have fokus på fondssøgning og undervisning.